דחוף: הזדמנות לדיירות ולדיירים לרכוש את הדירה בה הם חיים

אם יש דייר\ת דיור ציבורי או מישהו שמכיר דייר שמעוניין לקנות את הדירה בה הוא חי אפשר לשלוח מכתב רשום למשרד השיכון ולעמידר. זה צריך להעשות כמה שיותר מהר.

חשוב להבהיר ששליחת המכתב לא מבטיחה דבר ומהכרותינו עם המערכת הזו בטוח שיערימו אינסוף קשיים בדרך לרכישת הדירה, אבל שווה לתת לזה סיכוי בכל זאת, והרבה דיירים אכן שלחו מכתבים ביממה האחרונה.

חשוב לפעול עוד היום בטרם יבוטל החוק. ושימו לב – משרד השיכון ועמידר מסרבים לקבל את הבקשות, ועל כן רק משלוח בדואר רשום עם אישור מסירה יכול לעזור כאן.

מה עושים?

1. לוחצים על הלינק להורדת המכתב:
http://tinyurl.com/letter-rehisha

2. ממלאים את הפרטים החסרים במכתב (שם, תעודת זהות, כתובת, שם וחתימה)

3. שולחים בדואר רשום לכתובות שמופיעות בראש המכתב ושומרים את אישור המסירה

4. מיידעים במייל את עו"ד אסף דרעי שמכין רשימה של הדיירים ששלחו לצורך מאבק משפטי בהמשך
assafderri@gmail.com

רקע:
====

14 שנה לאחר חקיקתו, נכנס אתמול לתוקף חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה), התשנ"ט-1998. החוק שהוביל ח"כ רן כהן נועד לאפשר לדיירים בדיור הציבורי לרכוש את דירותיהם בהנחה. כמו כן החוק קובע כי ההכנסות ממכירת הדירות ייועדו לחידוש המאגר. החוק הוקפא לראשונה בחוק ההסדרים לשנת 1999, חודשים ספורים לאחר חקיקת החוק, על ידי תיקון עקיף של סעיף תחילת החוק, שנקבעה ליום 1.1.2001. ריטואל זה חזר על עצמו מדי שנתיים, כאשר בשנים האחרונות אף נעשו ניסיונות לבטל את החוק לחלוטין. ניסיונות אלו לא צלחו אך הממשלה הצליחה שוב ושוב לדחות את תחילת החוק באמצעות חוקי ההסדרים.

ככל הנראה בשל חוסר תשומת לב או בשל הרגישות של תקופת הבחירות, לא הספיקה הממשלה לפעול לדחייה נוספת של החוק והוא נכנס היום, 1.1.13, לתוקף. הממשלה ניסתה לפני הבחירות לבטל את החוק, ואף הדגישה הצעת חוק לביטול החוק, אך לא הספיקה לסיים הליכים אלו.

בתגובה לכוונה לביטול החוק עמדה האגודה לזכויות האזרח על כך שיש להפעיל את החוק אך להכניס בו מספר שינויים כדי לאזן נכון יותר בין הצורך לשמור על מאגר הדירות לבין המטרות החברתיות החשובות של החוק. להלן עמדתנו.

אין ספק כי לאחר הבחירות הממשלה תנסה לבטל את החוק ובינתיים מסרו נציגי משרד השיכון כי לא ימכרו דירות. ממה שידוע לנו אף סירבו היום אפילו לקבל בקשות של זכאים לרכוש את הדירות. ברור כי אם הממשלה לא תפעל על פי החוק, היא תחשוף עצמה לעתירות משפטיות.

שאלות ותשובות:

מה הרציונל של חוק הדיור הציבורי?

חוק הדיור הציבורי נועד לאפשר למשפחות ותיקות בדיור הציבורי לרכוש את דירתם במחיר מופחת ועל ידי כך להפוך לראשונה לבעלים של הון הניתן להורשה, וכך לשפר את מעמדן הכלכלי-חברתי. החוק גם נועד לתקן עוול היסטורי שנגרם למשפחות שעלו לישראל לאחר שנות החמישים, בעיקר ממדינות ערב, ואשר שוכנו בשיכונים של דיור ציבורי בשכונות עוני ובערי פיתוח בפריפריה.

אבל מכירת הדירות פוגעת במי שממתין לדירה?

בחוק יש מנגנון הקובע כי כל הכסף שייכנס ממכירת הדירות יושקע בחידוש המאגר. עד היום, בשל הקפאת החוק, הממשלה השתמשה בכספים שהצטברו, כ-3 מיליארד שקלים, למטרות אחרות, בניגוד למנגנון הקבוע בחוק. כמו כן, הממשלה צריכה להשקיע בחידוש המאגר גם בלי קשר לחוק. בכנסת היוצאת הוצעה הצעת חוק שתחייב כי 5% מכל תכנית בניה בקרקע ציבורית תישאר בידי המדינה ותהיה דיור ציבורי. חרף תמיכה מכל סיעות הבית ותמיכת משרד השיכון, ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה אותה בלחץ האוצר. המאבק על הצעת החוק יתחדש לאחר הבחירות.

מי זכאי לרכוש את דירתו?

מי שמתגורר כדין תקופה של חמש שנים רצופות לפחות בדירה ציבורית, ואין ולא היו בבעלותו, או בבעלות קרובו דירה או מקרקעין אחרים, ששוויים עולה על 350,000 שקלים חדשים.

מה מחיר הדירה לזכאים?

מחיר הדירה הוא מחירה בתנאי שוק חופשי בניכוי מענק בסיסי ומענק לפי ותק. המענק הבסיסי נע בין 20% ל-65% ממחיר הדירה, תלוי בהרכב המשפחה ובמקום המגורים. לכך מצטרף מענק נוסף לפי ותק בדירה. ככל שהדייר ותיק יותר, ההנחה גדולה יותר.

רכישת דירה

7 תגובות ל-“דחוף: הזדמנות לדיירות ולדיירים לרכוש את הדירה בה הם חיים

  1. ניראה שהממשלה מוגנת אוף, תיראו:

    38. כל חיקוק שתקפו היה פוקע תוך שני החדשים האחרונים לתקופת כהונתה של הכנסת היוצאת, או תוך ארבעה חדשים לאחר שהכנסת החליטה להתפזר, או תוך שלושת החדשים הראשונים לתקופת כהונתה של הכנסת הנכנסת – יעמוד בתקפו עד תום שלושת החדשים האמורים.

    כל החוקים שמסתיים בתקופה שלפני בחירות. מוארכים אוטומטית ל3 חודשים אחרי כינון הכנסת החדשה. על פי חוק יסוד הכנסת.

    אז החוק הזה בתוקף לפחות עד 29/4/2013.

  2. ב"ה ‏שבת א' שבט תשע"ג 12.1.13
    אפשרות לרכוש את הדירה לפי חוק הדיור הציבורי. עד מתי ?!
    עמותת סינגור קהילתי שלום רב, שבוע טוב וחודש טוב !
    דחוף !
    כדיירת הדיור הציבורי שמחתי לשמוע כי נפתחה ההזדמנות לרכוש את הדירה לפי הנחות החוק, שהוקפא. בעמוד הבית של העמותה/תנועה "המאבק הדיור הציבורי / עמותת סינגור קהילתי מופיעה הערה של אליהו עם נימוק חוקי כי ניתן לרכוש את הדירה לפחות עד 29/4/2013 מצורף להל"ן :
    1 האם זה נכון, חוקי אמיתי ומדויק ? 2 אם סעיף/נתון זה חוקי ונכון, נראה לי, שחשוב לעדכן אותנו הדיירים הממתינים כאן ולאימייל. מרווח זמן כזה חשוב בהחלט ומשמעותי… 3 אינני בפייסבוק ולא הצלחתי להוריד את הטופס למילוי לצורך בקשה לקניית הדירה מן הלינק/קישור המצורף http://tinyurl.com/letter-rehisha. האם אפשר לקבל את הטופס ישירות למייל ?! הציטוט :
    ( אליהו בתאריך 8 בינואר 2013 בשעה 4:10 pm ניראה שהממשלה מוגנת אוף, תיראו:
    38. כל חיקוק שתקפו היה פוקע תוך שני החדשים האחרונים לתקופת כהונתה של הכנסת היוצאת, או תוך ארבעה חדשים לאחר שהכנסת החליטה להתפזר, או תוך שלושת החדשים הראשונים לתקופת כהונתה של הכנסת הנכנסת – יעמוד בתקפו עד תום שלושת החדשים האמורים.
    כל החוקים שמסתיים בתקופה שלפני בחירות. מוארכים אוטומטית ל3 חודשים אחרי כינון הכנסת החדשה. על פי חוק יסוד הכנסת.
    אז החוק הזה בתוקף לפחות עד 29/4/2013. )
    תשובתכם המיידית נחוצה מאוד, בעיקר אם נותר רק שבוע לענין ?! הלואי ויש זמן נוסף !!! בבקשה, תשובתכם בהקדם.
    בכבוד רב ובתודה ,
    מורן, קרית שמונה
    העתק :
    עו"ד אסף דרעי שלום רב, שבוע טוב וחודש טוב !

  3. שלום, אני מנסה לברר מה המשמעות של המילה "קרובו" במשפט הזה:

    מי שמתגורר כדין תקופה של חמש שנים רצופות לפחות בדירה ציבורית, ואין ולא היו בבעלותו, או בבעלות קרובו דירה או מקרקעין אחרים, ששוויים עולה על 350,000 שקלים חדשים.
    האם מדובר בכל המפשחה או רק מי שמתגורר בדירה שאותה מעומינים לרכוש?

  4. שלום, גם אני דיירת עמיגור. שלחתי להם ולמשרד השיכון מכתב שניהם שלחו לי מכתב שאני לא יכולה לקנות ויש דיון בנושא בבית משפט. מישהו יכול לעדכן מה קורה עם דיון?

  5. שאלה לגבי זכויות: הורי מתגוררים בדירת עמיגור מזה 31 שנה, הדירה הינה שתי דירות מחוברות, 108 מטר.
    למיטב הבנתי, הורי זכאים לרכוש רק דירה אחת בהנחה למרות ששתי הדירות מחוברות.ההרגשה היא שכל זמן שאנחנו מבררים מחיר מערימים עלינו קשיים. כי עדיין יש ילדים רווקים בבית, ובפעם האחרונה- לפני כחודש נאמר לאבי כי מעצם העובדה שגרים ילדים בבית זה רק ייקר את עלות הדירה כי זה שווה לשלוש משכורות נוספות-20,000₪,
    אבי נכה 100% ומעולם לא הייתה לו בעיה בתשלומים ולמרות היותו נכה לא ניתנה לו הנחה בתשלום השכירות.
    הורי שילמו מאז ומתמיד מחיר מלא – כיום המחיר עומד על 850₪ דמי שכירות.
    הדירה נורא ישנה ומוזנחת.
    האם אכן זה כך, הורי זכאים לרכוש רק חצי מהדירה (להזכיר-שתי דירות מחוברות)? באם כן, איך נקבע המחיר של חצי הבית שנותר??
    השכנים בביניין רכשו את הדירות- גם הם מתגוררים בשתי דירות מחוברות, במבצע הקודם במחיר שווה לכל דירה- במחיר הוגן.

כתיבת תגובה