פרוטוקול פגישה של פורום קיפוד עם פעילים מחיפה לקראת הפגנה ביום חמישי בפיאצה בחדרה

הפגנה ביום חמישי הקרוב (https://www.facebook.com/events/195018574007178/)

 

אמיר: יש לנו חבר'ה חדשים. עשינו כנס בגזית דפני ליף אורחת, מועמדים/ות. ביולי היה כנס נוסף בגני אלון מועמדים/ות, פרופסור יוסי יונה. הכנסים נתנו לנו השפעה בעיתונות ומול הציבור. לעלות את עניין הדיור לסדר היום בעיר. התחדשות עירונית, ברהשגה, פינויבינוי. המטרה היום היא תחושה שאנחנו בפרשת דרכים. לראות מי ואיך ניתן לגייס את האנשים שיהיו יותר מחוייבים. לעבור לפורמט של עמותה. בלי עסקים מוכנים לתרום וכבר קיבלנו תרומה מהקרן החדשה לישראל. יש גופים שיש להם נכונות לתרום. צריכים כמות אנשים מינימלית לועד המייסד. בכל מקרה ניתן להצטרף. עמותה עושה מיסוד ויוצרת תפקידים. מרבית הארגונים החברתיים נהיים משמעותיים כשהופכים לעמותה. מעניין לדעת מה אנשים חושבים על המיקוד שצריך להיות. נושא נוסף: מחשבות פוליטיות כי מה שעושים הוא בהכרח פוליטי אבל לא להיות מזוהה וגם לא לטמון את הראש החול.

שרונה: התחום שלי זה הדיור הציבורי. אני ודינה הקמנו ושהינו במאהל במשך 16 ימים ובסוף דינה קבלה סיוע ואני לא. אני ביקשתי זכאות לדירה בחדרה ולא קיבלתי ואמרו שאני לא זכאית למרות שאני כבר זכאית. אחרי המאהל בדקו שוב ודחו שוב ללא נימוק אלא רק פירוט טכני על ההחלטה עצמה.

אשר: כמה מהפעילות בפורום מקומית וכמה ארצית?

שרונה: 50-50. מאהל מסיבות אישיות אבל מוביל לארצי. שתי מטרות: טיפול מקומיאינטנסיבי בכל הנוגע לדיור ציבורי.

אשר: זה תהליך טוב – מהאישי נוצרה הקבוצה.

שרונה: דירת עמידר בתנאים אנושיים.

בר: מה את רוצה שתהיה מטרת הקבוצה?

שרונה: לפתח את הדיור בעיר.

אמיר: אחד היתרונות בפורום – אג'נדות שונות והפורום כקבוצה תומך באג'נדות. במה הפורום צריך להתמקד?

שרונה: במאבק שלי. זה מומנטום חשוב כי זה גם משפטי וזה פועל עבור כולם. אם אני יוצרת תקדים משפטי אוכל לעזור. כשאני אדע אז אודיע כיצד הפורום יכול לקדם. צריך פרטים, להגיב. מאבק ציבורי בעיר.

דינה: הסיבות זהות ואותה מוטיבציה. מקרה אישי שבו טוענים שלא מגיע לי ואני סתם באה בטענות. אני במאבק איתם ואם אנצח יהיו חייבים לתת לי זכאות לדירה. לעשות למען האזרחים שנמצאים באותם תנאים, בעד שוויון.

שמעון: גרים בשכונה על הפנים. אין לאן ללכת. יש הרבה דיבורים ועד עכשיו לא עשו פינויבינוי. הבאנו קבלן פרטי והתחלנו לאסוף כסף. הקבלן ראה שהמצב מסובך. יש עטלפים, עכברים ונחשים.

אשר: אני נקלעתי לפורום באופן מקרי. אני חדרתי ופעיל בציבור. מכיר את המערכות. אף פעם לא העמדתי את עצמי לבחירה. פועל בצד לא פורמלי ומנסה להשפיע. “העצמת העיר". היינו קבוצה של אנשים שרוצה לפעול בנושאים שונים שקשורים בהכרח (חינוך, דיור…). חייבים להתרכז בדברים יותר "כותרתיים". אני מכיר את האנשים בכל מיני פונקציות בעיר. בסופו של דבר, לפוליטיקאים יש אינטרסים. אני לא מתפלא מה שקרה (שראש העיר נהג פי שנהג) כי אולי הם חשבו שהם יעזרו למי שהולך נגדם. אני רוצה לראות מה האפשרויות כדי לחזק אתכם. אני רוצה להקים בחדרה פורום שלא יהיה מפלגתי שתהיה לו חשיבות כדי להשפיע על מי שייבחר. לא לבוא רק עם הדבר האישי וצריך ליצור אידאל לפעילות בפורום. צריך גם שיח עם אלה שמקבלים החלטות. צריך להתחשב באינטרסים. אל תשכחו אף אחד ואל תלכו נגד מישהו מהמועמדים.

הדס: 4 שנים בחדרה מסיבות כלכליות. אני עצמאית. הדבר הכי ציבורי שלי זה לאיות ראש ועד הבית. האמנות שלי בשנים האלה יותר קשורה לחוץ – בתוך קהל. לתת במה לאנשים. עיצבתי שמלה גדולה שהיא כמו במה, כמו הייד פארק – פרויקט קהילתי. אין לי ניסיון עם גופים פוליטיים. מאוד פוליטית אבל פה בחדרה אין לי הזדהות עם גורם כלשהו. פועלת יחד עם טל מנחם. טל טוענת שבעיר אין חיים ואנשים לא נמצאים ברחוב כי אין להם סיבה. חושבות על פרויקטים של הליכות בחדרה. היכולות שלי הן לעשות דברים שיוצאים מהאמנות אל הציבור.

אמיר: טוב מאוד, הפעילות מעבר למחאה והפגנות.

הדס: שתהיה עיר שנעים לגור בה.

בר: הגעתי מחיפה בגלל שרונה והמאהל והייתי בכנס האחרון בגני אלון. מלווה את התאגדות עובדי הוט. מתחילה ללוות שכונות במסגרת קמפיין פוליטי שאני מעורבת בו. אני בעיקרון במאבק של שרונה. חושבת שיש כוח לשם – קיפוד כי זה מתעסק בעניין עיקרי וזה לא מתפזר. לעזור לאנשים שמתעסקים בדיור ציבורי במיצוי זכויות. למצוא עוד קבוצות וליצור ארגון גג. אני חברה בארגוניםעמותות. מה שגרם לפרוץ הוא מטרה מסוימת שהציבו.

אמיר: אם שרונה ודינה עובדות העמותה אז זה הליך יותר מקוצר.

בר: עסקים תמיד רוצים משהו (אמיר: עסקים דווקא פחות רוצים משהו) (שרונה: יש שקיפות). הועד המייסד לא יכול לקבל משכורת מהעמותה. פינויבינוי מאוד בעייתי. גורמים פרטיים זה בעיה. הציבורי רקוב והפרטי פרטי. הפיתרון של לאסוף כסף זה לא אג'נדה.

אמיר: נראה לי שגופים חברתיים שמאורגנים, יש להם יותר כלים להזיז דברים מאשר חבר'ה שמדברים ולא קורה כלום.

בר: צריך שתתגבש קבוצה שמצדיקה עמותה. השאלה האם עמותה תחזיק את פורום קיפוד.

איתי: באתי מחיפה. ליוויתי את שרונה במאבקה מול משרד השיכון בחיפה. אני כאן בשביל שרונה ודינה. שתהין מאוד אמיצות ודינה השיגה את מה ששרונה עוד לא השיגה. באתי על מנת להבין, האם בפורום כזה יש נכונות למעשים אקטיביים או רק לדבר על עשייה. שום ארגון אין לו זכות קיום ללא פעולות אקטיביות בשטח. באתי להציע תוכנית פעולה אמיתית לזמן הקרוב. שרונה ודינה השיגו הישגים משמעותיים גדולים יחסית לזמן שהיו. העלו את המודעות לקיומו של מאבק דיור ציבורי ברמה המוניציפלית. הן נהיו הפנים של מאבק הדיור הציבורי בחדרה. ברמה הארצית הין זכו לסיקור ואפילו ברמת חיפה למרות שלא היה לחיפה עניין בכך. הגענו לכאן כדי לגייס אתכם לפעולות בשביל מאבק ציבורי בתוך חדרה:

א. התססה של אנשים בשכונות.

ב. ליצור תופעה ברמה הארצית לעניין הדיור הציבורי. בגלל מאבק הנשים שנאבקו הצליחו לעקוף את הקריטריונים. קיפוד הוא פורום שהוא הזדמנות פז למאבק שהתועלת שלו היא לא רק שרונה אלא עירוני וארצי. אני רואה הפגנות מול הבירוקרטיה, להגיע לבתים של אנשים. אני רוצה לרתום אתכם לעשייה. כרגע המומנטום של שרונה רק צריך לעשות כאן ועכשיו. שום תקציב לא קונה פעילים. זה כוח אדם שרק מחלק פלאיירים ולא מזדהה ופעילים באים מהזדהות. אני רוצה לקדם מהלך טבעי ופונה לציבור. הקריאה שלי באה מתוך פנייה של שרונה, המאבק הפרטי שלה:

  1. לקדם את המאבק שלה.
  2. לרתום עוד פעילים.
  3. הזדמנות לעשייה.

בר: אתם מבחינתנו אנשים של שרונה. אדם במאבק צריך אנשים מאחוריו וזה הכי חשוב גם כדי ששאר המטרות יושגו. כשבן אדם אחד מגיע להישג זה מקדם את השאר. אנשים ראו דמות והזדהו איתה ברמה האישית. הובלת מאבק חברתי עם סיפור אישי. כל דבר ששרונה מסמלת זה דיור ציבורי, חדהוריות, מזרחים וכולם יכולים להתחבר לזה.

אלברט: זה עניינים טכניים. אחלה רעיונות.

כתיבת תגובה

