פרוטוקול ישיבת פתיחה של פורום קיפוד לקידום פתרונות דיור בחדרה 07/05/2013

kipod

מעתה והלאה כל הפרוטוקולים של פגישות פעילי הדיור הציבורי מחדרה שהתרחשו עד כה במסגרת של קבוצת המאבק או של שכונת גזית בחדרה יגיעו תחת הכותרת של קיפוד, הפורום לקידום פתרונות דיור בחדרה (מידע על פעילויות קודמות ניתן למצוא כאן: http://tinyurl.com/bvu2rag).

פרוטוקול מפגש פתיחה של הפורום לקידום פתרונות דיור חדרה – קיפוד:

לפגישה הגיעו שי נ, שי ב, שרונה, אילנה, דינה, סבטלנה, אמרץ', לאה, יוליה (משיכון גזית), אמיר, ולנטינה, סיגל, זוהר, מורן. בתחילה כל אחד הציג את עצמו וזה התפתח לעיתים כבר באופן מיידי לדיון בסוגיות הבוערות בגלל דחיפותן. בפרוטוקול להלן בהתחלה יופיעו האנשים שהגיעו ולאחר מכן הדיון שהתפתח.

אמיר רווה: עובד עם שרונה באותו בי"ס. מחובר לנופש החברתי. המפגש עם שרונה הכניס אותי לעשייה הזו. הגעתי למאבק הציבורי של הפעילים.

יוליה: אני משכונת גזית.

סבטלנה: 20 שנה גרה בשכונה בבית שלי בגזית באותו בלוק של יוליה, אמרץ' ולאה. פעם היה יפה כאן וזה נהרס (יוליה: אין לנו גן ציבורי בשכונה).

מורן שגב: אני עבדתי עם ראש העירייה ועכשיו אני במטה שרץ נגדו.

זוהר אזולאי: הכרתי את שרונה במאהל ששילב בין דיור ציבורי לדיור בר השגה. אחרי המחאה חיפשתי איפה להשפיע. לא מתלהב מפגישות. צריך תכלס.

דינה רביב: תושבת רשל"צ לשעבר. הגעתי בגלל הנסיבות המשפחתיות. גרה בשכירות ואני בבעיות עכשיו עם בעל הדירה ואני מובטלת.

לאה: מגיעה משיכון גזית.

ולנטינה: רציתי להגיד שנעים לראות שכולם כאן בשביל להתארגן. עלינו בשביל להיות כמשפחה אחת כל היהודים. הגעתי כי אני שכנה של דינה (רביב), עבדנו ביחד.

סיגל: אני מרבנים למען זכויות אדם. מפעילים מרכז זכויות בחדרה.

שי נימצן: אני פעיל דיור ציבורי כבר שנתיים. ראיתי מקרים קשים במקומות רבים בארץ ובאירוע ארצי שנקרא ביתהדין העממי לדיור הציבורי נפגשו חבר'ה מחדרה – אני, שרונה, אילנה ודינה ומיכאל דורפמן שלא יכל להגיע והחלטנו להקים קבוצה.

שי ברכה: תושב ביתאליעזר. באתי ללמוד ולא הייתי חשוף לבעיות האלה. נכנסתי לפוליטיקה רק לאחרונה ביש עתיד.

דיון: סוגיות רלוונטיות וסדריום של הפורום.

אמיר רווה: עד עכשיו היתה חסרה לי המשכיות ותכליתיות. מספר על שרונה גואריהן שדוחפת לפעילות ומביאה אנשים. הבאתי שני נושאים חשובים: א. רישום וארגון והמשכיות. ב. לפעול ברמה המקומית. אני רואה את זה ככנס יסוד כדי לעשות משהו מבחינת הזהות כפורום קידום פתרונות דיור, ואם בכך שאנשים יקחו על עצמם תפקידים, ברצינות, עם חשיבה וכל ההיבטים במטרה להגיע לתוצאות משמעותיות.

זוהר אזולאי: הובלתי מאבק בשכונת הפארק שבונים כדי שיכניסו 20% דירות בנות השגה בבנייה וגיליתי שהבעיה היא שאין לזה הגדרה, לברהשגה. אני מיש עתיד ובלי קשר אני חושב שמי שכואב לו שיילך ויעשה עם זה משהו. אני רוצה לקדם את הנושאים מבפנים, מתוך העירייה. כדאי מאוד שנהיה קשורים ומסונכרנים עם המאבקים הארציים.

אמיר רווה: היום נדבר על סדריום ויעדים של פעילות ונחשוב ביחד.

זוהר אזולאי: חשוב שיקדמו שכונות חלשות. שיהיה בחוק לכל יזם שאחוז מסוים מהבנייה שלו יהיה חייב להיות מושקע בשכונות החלשות.

סבטלנה: היה פיצוץ מים ליד הבלוק ואנחנו לא יודעים מה לעשות כי לא מוצאים מאיפה הנזילה וכולנו משלמים על זה.

מורן שגב: מניסיון, אי אפשר להגיד שלא משלמים אבל כן צריך לראות לפני קבלת רוע הגזרה.

אילנה: שרונה הביאה ערוץ 2, והם ראו בתים שנראים זוועה.

שרונה גואריהן: יש לך בנין שמונזח שנים ואת (פונה למורן) צריכה להיות אחראית.

מורן שגב: מבינה את הכאב, אבל אני לא ראש העירייה. עמידר ועמיגור לא יתנו לעירייה לקחת חזקה על העניין.

שי נימצן: זה בניין דירות ציבוריות ופרטיות, ואם הנזק בדירה הפרטית בגלל הציבורית, מי אחראי? יש כאן ריק ומצב מסובך. אנחנו בקבוצה בהתחלה עוד לפני שהתגבשנו קיבלתנו פנייה משיכון גזית באמצעות צד שלישי והחלטנו להגיע לשכונה ולקיים את הישיבות שלנו שם. נוצר חיבור עם האנשים והחלטנו ביחד שאנחנו רוצים להתארגן ובינתיים מדברים עם אנשים שיצטרפו למכתב שיישלח לראש העיר שמזמין אותו לבוא לשכונה להפגש עם תושבים וזו הדרישה הראשונית לפני הכל. אני בתור פעיל דיור ציבורי שרואה שהדירות האלה תמיד הולכות עם שכונות מסוימות מוזנחות, שיש בהן שילוב ציבוריפרטי ולכן בשבילי החיבור בעניין הדיור הוא נושא רגיש ואני רואה את זה ממקום של צרכים של תושבי חדרה.

אמיר רווה: ברגע שיש לחץ ציבורי הכל נראה אחרת. פורום שיעזור לתושבים ויבקר את מי שלא מקדם את העניינים האלה.

שרונה גואריהן: מה שהעירייה עושה זה להפריט אותנו שכל מקרה יהיה בעצמו. זה לא מעניין.

סיגל: צריך לראות שמפנים עזרה לגורם המתאים.

שי נימצן: ראש העיר לא יכול לשבת רגל על רגל ולחכות שאנחנו נבוא.

אמרץ': שנתיים ירדו מים מדירת עמידר לדירה הפרטית. אמרתי לרכז עמידר והוא סחב אותי שוב ושוב. אמרתי שזו הבעיה של עמידר כי הדירה הזו היא שלי. אני קניתי. באו, עשו כאילו, צבעו, וחזרה הרטיבות. לא מעניין אותם. התקשרתי לביטוח והגיעו לדירה והיו בהלם איך חיים ככה, אמר תצלמי ותגידי לבית המשפט ולרכז שטח של עמידר. אמרתי לו יש חתונה אצלי, איך אנשים יבואו? בוא תעשה משהו. רכז השטח דודו אמר שיש בלאגן. בסוף נמאס לי, ירדו מים אצלי בחדרה השינה וישנו בסלון. כל חדר המדרגות מים.

זוהר אזולאי: מה שאת מספרת זו שערורייה.

שי נימצן: אז מי אחראי פה?

לאה: בדירה למעלה עמידר. בכל החגים יורדים מים בדירה והילדים שלי לא ישנים.

אמיר רווה: זו הנורמה!

לאה: הוצאתי 30,000 שקלים על המטבח שנהרס בגלל המבנה של עמידר.

סבטלנה: מי בא לשכונה שלנו?

ולנטינה: מאז שעליתי לישראל עמדתי בתור בעמידר. עדיין גרים בשכירות ויש לנו זכאות כבר 20 (!!!) שנה, והנה הבת כבר גדלה והמשכורת שלי 4,500 ולא מגיע לי כלום. הבת הפסיקה ללמוד בגלל שאין לנו כסף ללימודים. נכנסתי לחובות וארנונה וממ אני אשלם? אין לי כסף לשכירות. אני גרה במרכז העיר. הבת הפסיקה לימודים בגלל שלא היה לנו לשלם.

שי ברכה: אני מגלה עולם מקביל. אני חי בעולם אחר לפי מה שאמרו פה. אני לא מקבל יותר את האפשרויות שקבעו לנו ויש כאן עולם של איצדק. הנקודה שלי היא שאם אני לא יודע אני למד מאלה שהצליחו. אני רוצה לקבל כלים כדי להצליח.

סבטלנה והחבר'ה מגזית: המועדון נמצא שם סתם הוא לא תורם לשכונה => חברי הפורום מספרים על מועדון דומה בשיכון פאר שהתושבים לא יכולים להשתתף בחוגים ובאים תושבים מחוץ לשכונה. סבטלנה: הגיעו ילדים בהתנדבות וצבעו את העמודים של הבניין כשכל הבניין נרקב (זה מה שראש העיר עשה בשביל לשפר את השכונה).

מורן שגב: זה ראש העיר היחידי בחדרה שלא עושה קבלת קהל.

סבטלנה: אמרתי לראש העיר מה אין פה? אמר לי תזמיני תור! אנחנו בני אדם, לקחתי אותו ביד והוא ברח והתעלם ונעלם.

אילנה: אני עובדת שתי עבודות. צריכה לשלם שכר דירה. ילדים מעל גיל 18 אני לא זכאית לסיוע בדיור (גם שכר דירה). אין לי מתי לקדם את העניין שלי. עבדתי עם ראש העיר באופן צמוד, זה לא עזר לי ולא היה לי עם מי לדבר כשהייתי צריכה. הגזירות היום של לפיד פגעו בי מאוד (התפתח דיון על הגזירות).

שי ברכה: יש סעיפים בתקציב שלא יעברו.

אמיר רווה: מי שרואה את עצמו כחבר צריך להרשם כדי שנוכל להתבסס על זה. ברגע שמתחילים פעולות עולות המון בעיות של הישרדות ואנשים צריכים סיוע וצריך לחשוב איך לעזור לאנשים באופן מיידי.

שרונה גואריהן: כל אחד יכול להגיע למקומות קיצוניים כי המצב מביא למצוקות ואישפיות.

שי נימצן: למוסדות מול האנשים יש בעיה קשה של שקיפות, והנושא של עזרה לאנשים בכאן ובעכשיו כשיש לנו יעדים לטווח הרחוק זה משהו שיכול לעצור אותנו וזה דבר עדין ולא ברור איך עושים אותו.

זוהר אזולאי: ממה שמעתי היחס במקום כמו עמידר מאוד בעייתי ויש בעיה קשה כבר ביחס.

שרונה גואריהן: אני לא יכולה לעבוד משרה מלאה כי מורידים לי מזונות.

דינה רביב: עבדתי כמה שעות יותר ובגלל שהרווחתי 650 שקל מעבר למה שמותר לי קיבלתי עשרת אלפים שקלים קנס. אח"כ הורידו לי חלק גדול אבל שאלתי שאם זה סתם למה שלא תחזירו הכל? אילנה: מי שלא עובדת מקבלת ומי שלא עובדת מורידים לה.

אמיר רווה: ברגע שיש פורום באופן לא פורמלי אפשר לקדם. רוצים להוציא לכל המועמדים לעירייה את מסמך הדרישות ולשאול – מה העמדה שלך בנושא? ולפי התשובה להכריע האם תומכים והאם אותם מתמודדים מעוניינים להצטרף.

שי נימצן: צריך לדעת בסוף מי איתנו במעשים, לא בדיבורים.

יוליה: (הדיירים) אוספים כסף ועושים וזה לא מספיק.

שרונה גואריהן: אני ודינה צעדנו מצומת סירקין לירושלים, הלכנו לכנסת, ישבנו בישיבות של סיעות, דיברנו עם ח"כ וקנין סגן יו"ר הכנסת ועם שר הרווחה מאיר כהן. ביקשתי פגישה עם ראש העיר חיים אביטן, אני יושבת להם עם טלפונים. בחדרה ראיתי שיש דירות ריקות של עמידר בשיכון פאר והנה הם לא מציעים למי שזכאי.

זוהר אזולאי: אל תתלי תקוות במפגש איתו וצריך להמשיך לעבוד.

אמיר רווה: לפנינו שלושה נושאים מרכזיים:

  1. גיוס חברים לפורום. ראישנו שיש המון שמזדהים וגייסנו 50 תומכים. המטרה שיהיו הרבה תומכים => עונים לו שצריך להתייחס אליהם בתור חברים תומכים או חברים פעילים בדגש על חברים. צריך לגבש קבוצה של פעילים שיורדת לרזולוציות ואיך מתאמים בין האנשים.

  2. מפגשים: פעם בחודש בשעה 20:00 שכולם יידעו מראש.

שי ברכה: מציע מקום ליד דגניה, קופת החולים החדשה (הפגישה מתקיימת בבית פרטי ואנו צריכים מקום ציבורי ונגיש לכולם/ן).

אמיר רווה: כתוב בתקנון שמישהו שהוא תומך צריך להתעדכן. כל חבר פעיל צריך להגיע לפחות לשני מפגשים מתוך חמישה ולהודיע מראש אם לא מגיעים.

  1. התנהלות בפורום מול כל הגורמים: איך עושים את זה? איך מתאמים? זה צריך להיות מוסכם. פתחתי מייל של פורום קיפוד.

להשאיר תגובה

