יישום חוק זכויות הדייר בדיור הציבורי – מרכז המחקר והמידע של הכנסת

כתיבה: איתי פידלמן

אישור: ד"ר שירלי אברמי, מנהלת מרכז המחקר והמידע

כ"ו סיון תש"ע,   16 ביולי 2012

מסמך זה נכתב לבקשתה של חברת הכנסת אורלי-לוי אבקסיס ועניינו בחינת יישום חוק זכויות הדייר בדיור הציבורי, התשנ"ח-1998, בדגש על שיפוץ דירות המיועדות לאכלוס חוזר של דיירים. לחוק מספר נדבכים ובהם חובת גילוי נאות בעת השכרת הדירות וחובת מתן מענה לפניות הדיירים. במסמך נבחנו נהלי חברות השיכון השונות בתחום זה, מידת יישומם ואמצעי הפיקוח של משרד הבינוי והשיכון על פעילות החברות.

מן המסמך עולים, בין היתר, הממצאים הבאים:

  • קיימים ליקויים ביישום חלק מהוראות החוק. דוח מבקר המדינה לשנת 2008 מצא ליקויים בפעילות משרד הבינוי והשיכון בכל הנוגע למתן מענה בזמן לפניית החברות בבקשה לקבל תקציב לשיפוץ. ב-65% ממקרי הטיפול של המשרד בפניות חברת עמידר, לא אושר תקציב השיפוץ בפרק הזמן שנקבע;
  • כמו כן, נמצאו ליקויים בפעילות חברות עמידר וחלמיש. כך למשל, הן אינן עומדות בפרקי הזמן שהן הקציבו בנהליהן לטובת השיפוץ לקראת אכלוס חוזר. מבדיקת המבקר את פעילות חברת עמידר עלה כי מתוך 35 דירות שנבדקו, רק שלוש דירות הוכנו למגורים בפרק הזמן שקבעה החברה. הכנתן של יותר מ-70% מהדירות ארכה למעלה מארבעה חודשים, מעבר לפרק הזמן המקסימלי שקבעה עמידר בנהליה;
  • בתגובה לביקורת טענה חברת עמידר כי התהליך מושפע משלושה גורמים חיצוניים לה: איתור המועמד לאכלוס, אישור העובדות ע"י גורם מוסמך ותקציב זמין. בהקשר זה יצוין כי לטענתה המשרד מעביר אליה את שמות המועמדים אחת לשבוע בלבד;
  • חברות השיכון ממשיכות לקבל ממשרד הבינוי והשיכון עמלה עבור הדירה בין אם היא מאוכלסת ובין אם לא, למעט המקרים בהם יש בה פולשים. במקביל, החברה אינה מקבלת מהמשרד עמלה מוגדלת אם היא נדרשה לבצע תיקונים בעלויות גבוהות מהעמלה המשולמת. מצב זה יוצר שתי בעיות מרכזיות:
  • ייתכן מצב ובו עלות שיפוץ לקראת אכלוס חוזר או תחזוקת הדירה תהיה גבוהה באופן משמעותי מהסכומים אותם מקבלת החברה, וכתוצאה מכך לא יהיה לה אינטרס לבצע את עבודות התחזוקה במלואן, שכן, הן עלולות לגרום לה להפסדים;
  • מניע כלכלי מרכזי של החברות הוא למנוע כניסת פולשים לדירה ולא להכניס אליה זכאים.
  • אמצעי הפיקוח של המשרד על פעילות החברות הוא חלקי בלבד. נכון להיום, אין למשרד פיקוח שיטתי על פעילות החברות במטרה לראות כי הן עומדות בלוחות הזמנים שהן קבעו בנהלים, אלא, פיקוח אקראי על פרקי הזמן הללו. כמו כן, הוא אינו בודק האם הדירות מאוכלסות בזכאים או פולשים, אלא, מסתמך על דיווחי החברות;
  • בכל הנוגע לתחזוקת דירות, למשרד מספר אמצעי פיקוח על פעילות החברות המשכנות ובהם מעקב אחר ביקורי המעגל (ביקורים תקופתיים מטעם החברות בדירות שבניהולן) של החברות והפעלת חברה הנדסית חיצונית הבודקת את המפרטים שהגישו החברות לביצוע השיפוץ. כמו כן, לחברות יש מבקר פנימי האמון, בין היתר, על בדיקת תלונות המשתכנים על פעילות החברה.
  • דוח מבקר המדינה לשנת 2009 מצא ליקויים בפעילות המשרד בפיקוח על ביקורי המעגל של החברות. כמו כן, ציין המבקר כי המפרט של חלק מהחברות היה מצומצם ביותר וכי חלקן לא טיפלו בליקויים שהובאו לידיעתן.
  • מנתוני המשרד והחברות המאכלסות עולה כי בשנים 2011-2007 עלות שיפוץ ממוצעת לאכלוס חוזר עלתה מ-16 אלף ₪ בשנת 2007 לקרוב ל-24 אלף ₪ בשנת 2011. עלות ממוצעת של תחזוקת דירות עלתה מ-1,900 ₪ בשנת 2007 ל-2,100 ₪ בשנת 2011. לדברי גורמי מקצוע שונים, בתקופה האחרונה חל שיפור משמעותי בכמות התקציבים שהמשרד מפנה לטובת ביצוע עבודות, יחד עם זאת, מדי פעם הן נאלצות לגייס תקציבים ממקורותיהן לשם השלמת העבודות ממקורות פרטיים.

לקריאת המסמך המלא קובץ PDF

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s