עמידר- שיהוי בהחזרת כספי פיקדון \ נציב תלונות הציבור דוח שנתי 28

נציב תלונות הציבור דוח שנתי 28 >> עמידר, החברה הלאומית לשיכון בישראל בע“מ
שיהוי בהחזרת כספי פיקדון

1.    המתלוננים, תושבי ירושלים, הגישו לנציבות תלונות הציבור (להלן – הנציבות) במארס 2000 תלונה נגד עמידר, החברה הלאומית לשיכון בישראל בע"מ (להלן – עמידר). ואלה פרטי התלונה:

(א)      המתלוננים, עולים חדשים, שכרו מעמידר בפברואר 1993 קרוון באתר הקרוונים "גבעת המטוס" שבירושלים (להלן – הקרוון).

בהיותם עולים חדשים, היו המתלוננים זכאים להשתתפות משרד הבינוי והשיכון (להלן – משרד השיכון) בשכר הדירה עבור הקרוון, ולפיכך הסתכם שכר הדירה שהיה על המתלוננים לשלם, לאחר ניכוי השתתפות משרד השיכון, בסכום שנע בין 120 ל-150 ש"ח לחודש. עם כניסתם להתגורר בקרוון הפקידו המתלוננים בידי עמידר, על פי דרישתה, שיק לבטחון בסכום של 1,000 ש"ח, להבטחת מילוי התחייבויותיהם כלפיה (להלן – הפיקדון).

(ב)      בינואר 1997 רכשו המתלוננים דירה באמצעות משרד השיכון. הדירה הייתה אמורה להיות מוכנה לאכלוס רק בסוף אפריל 1999, אך המתלוננים נכנסו לדירה עוד קודם לכן, והחזירו לעמידר את החזקה בקרוון ביום 11.4.99.

(ג)       המתלוננים טענו בתלונתם, כי עמידר סירבה להחזיר להם את הפיקדון בטענה, שהם חבים לה חוב בגין דמי השכירות לחודשים ינואר-מארס 1999, בסך 1,628 ש"ח, כך שלאחר ניכוי סכום הפיקדון עוד נשארה לחובתם יתרת חוב בסך 628 ש"ח.

(ד)      המתלוננים ביקשו כי הנציבות תורה לעמידר להחזיר להם את שיק הבטחון שהפקידו בידיה.

2.    בירור הנציבות העלה כדלקמן:

(א)      לאחר שהמתלוננים רכשו את הדירה, הם חתמו בעמידר על התחייבות להחזיר את החזקה בקרוון לידיה בתחילת ינואר 1999.

הואיל וכניסתם של המתלוננים לדירה שרכשו היתה אמורה להתבצע רק באפריל 1999, אישרה להם עמידר להאריך את תקופת השכירות של הקרוון עד סוף מארס 1999.

(ב)      עמידר לא עדכנה את רישומיה בדבר דחיית מועד כניסתם של המתלוננים לדירה שרכשו, מעבר למועד הנקוב בהתחייבות, ולפיכך לא ביקשה ממשרד השיכון השתתפותו בשכר הדירה לאחר דצמבר 1998, ומשרד השיכון אישר את השתתפותו בשכר הדירה רק עבור התקופה עד דצמבר 1998 ולא בעבור ינואר-מארס 1999 (להלן – חודשי ההארכה).

הפער בין שכר הדירה שהמתלוננים היו אמורים לשלם, לאחר ניכוי ההשתתפות של משרד השיכון, לבין שכר הדירה המלא עבור הקרוון, שבו חויבו בחודשי ההארכה, הוא שגרם לשיעור החוב הגבוה של שכר הדירה שנזקף לחובת המתלוננים, ושבגללו לא הוחזר להם הפיקדון.

(ג)       בעקבות בירור התלונה הודיעה עמידר למתלוננים ולנציבות, כי לאחר בדיקה מחודשת שערכה בעניין היא החליטה, נוכח פעולתה השגויה כאמור, להכיר במתלוננים כזכאים להשתתפות משרד השיכון בשכר הדירה גם בחודשי ההארכה.

נוכח זאת, השיבה עמידר למתלוננים את יתרת הפיקדון, לאחר שיערוכו, בניכוי דמי השכירות המופחתים שהיה על המתלוננים לשלם בחודשי ההארכה, ובתקופה של 11 הימים שעד 11 באפריל 1999.

3.  נציב תלונות הציבור קבע כי התלונה מוצדקת.

(א)      טיפולה של עמידר בעניין התלונה היה לקוי. עמידר לא עדכנה את רישומיה בדבר דחיית כניסתם של המתלוננים לדירה שרכשו, ולפיכך לא ביקשה ממשרד השיכון המשך השתתפותו בשכר הדירה בחודשי ההארכה. כתוצאה מכך חויבו המתלוננים בשכר דירה מלא עד יום החזרת החזקה בקרוון בסך 1,628 ש"ח, כך שלאחר ניכוי כספי הפיקדון, עוד נשארה לחובת המתלוננים יתרת חוב בסך 628 ש"ח.

גם לאחר שהמתלוננים פנו לעמידר וביקשו להשיב להם את הפיקדון, לא איתרה עמידר את מקור הטעות, וזו התגלתה רק בעקבות הבירור של נציבות תלונות הציבור.

(ב)      יצויין, כי בירור הנציבות בתלונות קודמות על עמידר העלה, כי באתר הקרוונים "גבעת המטוס" היו אי סדרים באשר להתחשבנות הכספית עם דיירים באתר, שעזבו את המקום ולא הוחזר להם הפיקדון למרות שהיו זכאים לכך.

אף שהנציבות הצביעה בפני עמידר על אי הסדרים האמורים, לא תיקנה עמידר את הליקוי, שחזר ונשנה בעניין התלונה, המצביעה שוב על אי סדרים בהתחשבנות עם דיירים שעזבו את אתר הקרוונים "גבעת המטוס", והפקדון לא הוחזר להם למרות שהיו זכאים לכך.

(ג)       כן יצויין, שתשובותיה של עמידר על פניות הנציבות לקו באי-בהירות ובסתירות, ונדרשו פניות חוזרות ונשנות עד להבהרת העובדות לאשורן. עמידר נזקקה לפרק זמן ארוך, ללא הצדקה, לאיתור מקור טעותה, כך שהחזר הפיקדון למתלוננים התעכב לעוד פרק זמן.

4.    הנציב העיר לעמידר על הליקויים בטיפולה בנושא התלונה, ועל אי-הבהירות במתן המענה לנציבות.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s